PENGERTIAN SYIRIK
- Syirik adalah
suatu perbuatan (dalam sikap dan, atau niat) terutama menyangkut aqidah di mana
seseorang melakukan sesuatu bukan sepenuhnya kerana Allah SWT atau secara
sedar mencampur baurkan ke-esaan zat Allah
SWT dengan unsur-unsur lain yang menurut ajaran Islam dapat diertikan sebagai
perbuatan menyekutukan Alah SWT.
- Adapun
menurut sifatnya, Syirik terbagi dalam 3 (tiga) kelompok besar
yakni:
1) SYIRIK YANG MENYELISIHI SIFAT-SIFAT ALLAH
TA'ALA :
- Syirik
Rububiyyah
Meyakini bahawa selain Allah ada yang mampu menciptakan,
memberi rezeki, menghidupkan atau mematikan dan hal-hal lain dari sifat-sifat
rububiyyah.
- Syirik
Uluhiyyah
Meyakini bahawa selain Allah ada yang mampu memberikan
mudharat atau manfaat, memberikan syafaat tanpa izin Allah, dan lainnya yang
termasuk sifat-sifat uluhiyyah.
- Syirik Asma' Wa Sifat
Meyakini atau percaya kepada
makhluk Allah yang memiliki sifat-sifat khusus yang dimiliki Allah Ta'alla,
seperti mengetahui perkara ghaib, dan sifat-sifat lain yang merupakan kekhususan Rabb kita yang Maha
Suci.
2) SYIRIK MENURUT KADARNYA
- Syirik Akbar (besar)
Iaitu syirik dalam keyakinan, dan hal ini mengeluarkan pelakunya dari agama islam. Syirik dalam berdoa, yakni merendahkan diri kepada selain Allah dengan tujuan untuk istighatsah dan isti'anah kepada selain-Nya. Syirik dalam niat, kehendak dan maksud, manakala melakukan ibadah semata-mata ingin mendapat pujian, atau untuk kepentingan-kepentingan bersifat duniawi lainnya. Syirik dalam keta'atan, yaitu menjadikan sesuatu sebagai pembuat syariat selain Allah SWTatau menjadikan sesuatu sebagai sekutu bagi Allah dalam menjalankan syariat dan redha atas hukum tersebut. Syirik dalam kecintaan, adalah mengambil makhluk sebagai tandingan bagi Allah SWT. Menyetarakan kecintaannya kepada makhluk dengan kecintaanya kepada Allah SWT.
- Syirik Ashghar (kecil)
Iaitu Riya', hal ini tidak mengeluarkan pelakunya dari agama islam, akan tetapi mewajibkan pelakunya untuk bertaubat. Riya' bukan satu-satunya yang termasuk dalam Syirik Ashgar atau Riya' memang termasuk Syirik Ashghar namun tidak semua Syirik Ashghar berupa Riya'.
Iaitu syirik dalam keyakinan, dan hal ini mengeluarkan pelakunya dari agama islam. Syirik dalam berdoa, yakni merendahkan diri kepada selain Allah dengan tujuan untuk istighatsah dan isti'anah kepada selain-Nya. Syirik dalam niat, kehendak dan maksud, manakala melakukan ibadah semata-mata ingin mendapat pujian, atau untuk kepentingan-kepentingan bersifat duniawi lainnya. Syirik dalam keta'atan, yaitu menjadikan sesuatu sebagai pembuat syariat selain Allah SWTatau menjadikan sesuatu sebagai sekutu bagi Allah dalam menjalankan syariat dan redha atas hukum tersebut. Syirik dalam kecintaan, adalah mengambil makhluk sebagai tandingan bagi Allah SWT. Menyetarakan kecintaannya kepada makhluk dengan kecintaanya kepada Allah SWT.
- Syirik Ashghar (kecil)
Iaitu Riya', hal ini tidak mengeluarkan pelakunya dari agama islam, akan tetapi mewajibkan pelakunya untuk bertaubat. Riya' bukan satu-satunya yang termasuk dalam Syirik Ashgar atau Riya' memang termasuk Syirik Ashghar namun tidak semua Syirik Ashghar berupa Riya'.
- Syirik Khafi (tersembunyi)
Iaitu seorang
melakukan amal dikeranakan keberadaan
orang lain, hal ini pun termasuk dalam Riya', dan hal
ini tidak mengeluarkan pelakunya dari
agama Islam, namun pelakunya wajib bertaubat.
3) SYIRIK MENURUT TEMPAT KEJADIAN
- Syirik I'tiqodi
Iaitu Syirik yang berupa keyakinan, misalnya meyakini bahawa Allah SWT yang menciptakan kita dan memberi rezeki pada kita namun di sisi lain juga percaya bahawa dukun misalnya, dapat mengubah takdir yang telah digariskan Allah SWT kepada kita. Hal ini termasuk Syirik Akbar yang mengeluarkan pelakunya dari agama islam.
Iaitu Syirik yang berupa keyakinan, misalnya meyakini bahawa Allah SWT yang menciptakan kita dan memberi rezeki pada kita namun di sisi lain juga percaya bahawa dukun misalnya, dapat mengubah takdir yang telah digariskan Allah SWT kepada kita. Hal ini termasuk Syirik Akbar yang mengeluarkan pelakunya dari agama islam.
- Syirik Amali
Iaitu setiap amalan zahir yang dinilai oleh syari'at islam sebagai sebuah kesyirikan, seumpama menyembelih haiwan (atau makhluk Allah lainnya) untuk selain Allah, dan bernazar untuk selain Allah dan lain sebagainya.
Iaitu setiap amalan zahir yang dinilai oleh syari'at islam sebagai sebuah kesyirikan, seumpama menyembelih haiwan (atau makhluk Allah lainnya) untuk selain Allah, dan bernazar untuk selain Allah dan lain sebagainya.
- Syirik Lafzhi
Iaitu setiap lafaz yang dihukumi oleh syari'at islam sebagai sebuah kesyirikan, seperti bersumpah dengan selain nama Allah, seperti misalnya , "Tidak ada bagiku kecuali Allah dan engkau", dan "Aku bertawakal kepadamu", "Kalau bukan karana Allah dan si fulan maka tak akan begini dan begitu jadinya", dan lafaz-lafaz lainnya yang mengandungi unsur kesyirikan (menyekutukan Allah SWT).
Iaitu setiap lafaz yang dihukumi oleh syari'at islam sebagai sebuah kesyirikan, seperti bersumpah dengan selain nama Allah, seperti misalnya , "Tidak ada bagiku kecuali Allah dan engkau", dan "Aku bertawakal kepadamu", "Kalau bukan karana Allah dan si fulan maka tak akan begini dan begitu jadinya", dan lafaz-lafaz lainnya yang mengandungi unsur kesyirikan (menyekutukan Allah SWT).
ISI-ISI
1) MENDIRIKAN RUMAH BARU
Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk
mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang
seri rumah, menanam tahi besi/ emas/ perak/ tembaga pada setiap tiang seri
rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.
Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena denga keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.
Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena denga keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.
2) UPACARA MENURUNKAN PERAHU/KAPAL
YANG BARU KE LAUT
Upacara ini di lakukan oleh bomoh dengan harapan perahu/ kapal tersebut selamat daripada gangguan hantu laut dan sebagainya semasa belayar di lautan luas. Upacara dilakukan dengan perahu itu di pulihkan dengan jampi di serapah dan mentera dengan menggunakan tepung tawar dan sebagainya.
3) KENDURI TOLAK BALA
Kenduri ini dilakukan setahun sekali di tengah padang di sesebuah kampung, dengan setiap penduduk membawa sepinggan makanan. Imam di jemput untuk membaca doa dan Bomoh pula di jemput untuk membaca jampi serapah supaya kampung tersebut selamat dari bala bencana pada tahun tersebut.
Kenduri tolak bala sebenarnya boleh di buat pada bila-bila masa sahaja dan di mana-mana jua dengan
syarat :-
Kenduri ini dilakukan setahun sekali di tengah padang di sesebuah kampung, dengan setiap penduduk membawa sepinggan makanan. Imam di jemput untuk membaca doa dan Bomoh pula di jemput untuk membaca jampi serapah supaya kampung tersebut selamat dari bala bencana pada tahun tersebut.
Kenduri tolak bala sebenarnya boleh di buat pada bila-bila masa sahaja dan di mana-mana jua dengan
syarat :-
i. Tidak bercampur antara
lelaki dan perempuan yang ajnabi dalam majlis
tersebut.
ii. Melaksanakan kaedah-kaedah yang
tidak menjadi tegahan syarak dalam majlis itu.
4) UPACARA PERSANDINGAN
Persandingan sebenarnya adalah salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di mana mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja Dewa Rama dan Dewi Sita. Persandingan secara ini memperlihatkan di sebelah perempuan Mak Andam sebagai pengiring utamanya dan di sebelah pihak lelaki pula Bomoh sebagai pengiringnya. Kedua-dua mempelai ini diarak dan di sanjung serta di puja sepertimana orang-orang Hindu memuja Dewa Rama dan Dewa Sita, dengan sebab itulah pengantin baru digelar sebagai Raja Sehari.
Persandingan sebenarnya adalah salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di mana mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja Dewa Rama dan Dewi Sita. Persandingan secara ini memperlihatkan di sebelah perempuan Mak Andam sebagai pengiring utamanya dan di sebelah pihak lelaki pula Bomoh sebagai pengiringnya. Kedua-dua mempelai ini diarak dan di sanjung serta di puja sepertimana orang-orang Hindu memuja Dewa Rama dan Dewa Sita, dengan sebab itulah pengantin baru digelar sebagai Raja Sehari.
5) Mengandung / Kelahiran bayi
Sebelum ibu melahirkan anak, Bidan di jemput untuk mengadakan upacara lenggang perut. Semasa kelahiran bayi persiapan dibuat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan bantal bewarna kuning serta pulut kuning dan putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya jangan di ganggu oleh hantu penanggal. Sementara pantang larang selepas bersalin pula adalah selama 45 hari.
Sebelum ibu melahirkan anak, Bidan di jemput untuk mengadakan upacara lenggang perut. Semasa kelahiran bayi persiapan dibuat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan bantal bewarna kuning serta pulut kuning dan putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya jangan di ganggu oleh hantu penanggal. Sementara pantang larang selepas bersalin pula adalah selama 45 hari.
LANGKAH YANG TERBAIK UNTUK MENGATASI MASALAH AMALAN SYIRIK
DAN KHURAFAT YANG MEMPENGARUHI PENONTON DAN MASYARAKAT
1) PERANAN KERAJAAN
- Mengadakan kempen-kempen kesedaran bahananya amalan
syirik dan khurafat terhadap diri, masyarakat, agama dan negara.
- Kerajaan juga perlu meletakkan topik " AMALAN
KHURAFAT DAN SYIRIK " dalam buku-buku agama yang diterbitkan untuk proses
pembelajaran supaya anak-anak muda sedar dan menjauhi amalan syirik dan
khurafat.
2) PERANAN MASYARAKAT
- Masyarakat Melayu memang terkenal dengan adat-adat resam
dan kepercayaan yang menjadi warisan sepanjang zaman. Namun, kita perlu tahu
yang ada dia antara adat-adat dan kepercayaan tersebut adalah perbuatan
khurafat dan syirik. Kita mestilah menjauhi dan sekaligus menghapuskan
adat-adat yang boleh menyebabkan kita menjadi seorang yang musyrik.
3) PERANAN DIRI SENDIRI
- Memandangkan dunia kini semakin moden, alat elektronik
memberikan pengaruh yang besar terhadap kepada semua golongan manusia.
Jadi seseorang muslim perlu pandai mengawal dan bukan teknologi yang mengawal
kita. Kita perlu pandai menggunakan teknologi dengan betul supaya Allah tidak
murka.
No comments:
Post a Comment